Vägen till Klockrike (1948)
Vuonna 1974 Ruotsin akatemialla oli useita nimekkäitä ehdokkaita Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajaksi, ja spekulaatioissa pyörivät sellaiset nimet kuin Saul Bellow, Jorge Luis Borges, Graham Greene ja Vladimir Nabokov. Nimekäs nelikko ja monet muut jäivät kuitenkin nuolemaan näppejään, sillä Nobel-komitea tyrmistytti kaikki myöntämällä palkinnon kahdelle ruotsalaiselle, Harry Martinsonille ja Eyvind Johnsonille, jotka kumpikin sattuivat kaiken hyvän lisäksi olemaan Ruotsin akatemian jäseniä. Seurauksena oli kritiikkimyrsky.
Kansainvälisesti
Johnson ja Martinson lienevät kadonneet samaan unohduksen yöhön,
jonne sellaiset laureaatit kuin Paul Heyse tai Carl Spitteler (tai F.
E. Sillanpää, ollaksemme aivan rehellisiä) ovat vajonneet. Tämä
on ehkä vahinkokin, sillä kun ruotsalaisia nobelisteja lukee,
huomaa heistä useimmiten pitävänsä, tai ainakin syntyy tunne,
ettei palkinto ole tullut niin höpöperustein kuin voisi kuvitella.
Pär Lagerkvistin Barabbas on jokseenkin viehättävä pieni
romaani, ja Johnsonin Rantojen tyrskyt kuuluu ehdottomasti
ruotsalaisen kirjallisuuden kaanoniin, jos sellainen halutaan
määritellä.
Harry
Martinsonin (1904–1978) tunnetuin teos lienee tieteisrunoelma
Aniara (1956), jossa ydinsodan vuoksi maasta Marsiin matkaava
evakkoalus ajautuu pois aurinkokunnasta. Lapsena orvoksi jäänyt
Martinson kasvoi useissa sijaiskodeissa ja lähti 16-vuotiaana
merille, minkä ohella hän vietti ulkomaiden lisäksi koti-Ruotsissa
elämää, jollaisen viettäjään nykyisin kohdistettaisiin suuri
määrä poliittista huolta ja tulva työvoimapoliittisia
toimenpiteitä. Sairastuttuaan tuberkuloosiin hän joutui asettumaan
aloilleen ja alkoi kirjoittaa runoja ja omaelämänkerrallista
proosaa, johon lukeutuvat muun muassa lapsuudenkuvaus Nässlorna
blomma (1935) sekä kulkurien ja muiden yhteiskunnan
marginaaleihin ajautuneiden elämää sympatisoiva Kulkijan
pilvilinnat (Vägen till Klockrike, 1948; suom. Annamari
Sarajas, 1949).
Kulkijan
pilvilinnat on kertomus Bollesta, jonka sikarintekijän ammatin
teollistuminen ja koneistuminen vievät, ja jonka vastaus
industrialismin ja kapitalismin luovan tuhon haasteeseen ei ole
uudelleenkouluttautuminen tai työkkärin kurssi, vaan vagabondius.
Kiertely on hänelle pakonomainen tarve ja tapa elää, ja Bolle
vaeltelee kerjäten ja metsä- ja sekatöitä tehden ympäri
1900-luvun vaihteen Ruotsia; alkuperäisteoksen nimessä on kulkurien
keskuudessa myyttinen Klockriken pitäjä, jonne maankiertäjien on
mahdoton päästä kiertävien ratsupoliisien takia.
Maanteillä
vietettyjen vuosien myötä kummituksenkaltaisiksi muuttuneet
kulkurit saavat osakseen tyypillisen rantojen miesten kohtelun. Niin
kauniita kuin metsät, järvet ja purot ovatkin, kulkurin elämää
hallitsee lopulta pelko: ”Hän saattoi tulla keittiöön ja
seistä ovensuussa vavisten ja peloissaan kuin kyyristynyt koira ja
silloin toivottomana huomata, että häntä itseään tosiasiassa
pelättiin kuin bengalilaista tiikeriä. Pelko joutua epäillyksi
kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta maan päällä, missä
väärinkäsitykset olivat väistämättömiä, koska mahdollisuus
asioiden oivaltamiseen oli aina niin rajoitettu, kulki kuin julma ja
arka lanka läpi ammattikulkurin elämän.” Pelko siitä, että
takuulla raiskaamisaltista resupekkaa hysteerisesti pelkääviä
koulutyttöjä tulee vastaan, pelko henkilöpaperien kadottamisesta,
pelko joutumisesta kivenlouhintaan ”Vuoreen”, kulkureiden ja
kerjäläisten pakkotyölaitokseen. Jos taloihin menee kysymään
syötävää, onko vastassa ystävällinen sielu vaiko susikoiran
irti laskeva rähisijä, jumalansanaa sopottava neiti vai syöpäläisiä
pelkäävä moralistikuulustelija? Mikäli armollinen suupala irtoaa,
onko se sianmunuaista vai naurunremakan säestämänä saatu kahden
kenkälankilla sivellyn laudanpalan väliin rutistettu hiirenraato?
Bollelle
tulevat tutuksi enkelit ja pirut, koko kunniattomien ja mielestään
kunniallisten lajitoveriemme kavalkadi: eliniäkseen sänkyyn
tuomittu groteski vesipää ja muut talojen perimmäisiin kammareihin
piilotetut parantumattomasti sairaat, fatalistikulkuri Vägdamm,
parasiittiuttaan häpeävä Axne, ruokakulkuri Puolensapitävä
Porsas sekä maapallon kahdesti kiertänyt globetrotteri Sandemar,
jolla ”on henkisiä kykyjä seitsemän edestä”, joista kuitenkin
”useimmat käyttökelvottomia tässä maailmassa”.
Mahdollisuuksia rakkauteen ei ole taajassa, niitä tarjoaa lähinnä
sukulaismiestensä vetojuhdan osassa käyttämä erämaan yksinäinen
karjapiika, jolle on ”inhimillisten onnettomuuksien arpauurnasta”
annettu liki yhtä kova osa kuin Bollelle itselleen.
Kulkijan
pilvilinnat on episodinomainen, runollinen, lopussa realismistaan
luopuva, tunnelmaltaan hyvin ”ruotsalainen” ja samalla tavattoman
viisas kirja.
Kesti
lähes neljä vuosikymmentä, ennen kuin Ruotsin akatemia seuraavan
kerran uskalsi myöntää palkinnon oman maan pojalle (runoilija
Tomas Tranströmerille vuonna 2011). Vuoden 1974 kritiikillä oli
toinenkin, valitettavampi seuraus: Martinson, joka oli kaikesta
päättäen sangen herkkä mies, otti palkintoonsa kohdistuneen
teilauksen raskaasti. Hän joutui mielenterveydellisten ongelmien
vuoksi hoidettavaksi Karoliiniseen yliopistosairaalaan, jossa hän
helmikuussa 1978 teki itsemurhan viiltämällä vatsansa auki
saksilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti