Mikä
kirja kuvaisi parhaimmin tunnelmia 1930-luvun Suomessa? Haanpään
Noitaympyrä,
Waltarin Helsinki-romaanit vai Olavi Paavolaisen Kolmannen
valtakunnan vieraana?
Tai ehkäpä Janne
Kuutio?
Tuon pula-ajan vuosikymmenen, johon liittyviin yleisiin mielikuviin
lukeutuvat yhteiskunnan läpäisevä valkoisuus, Lapuanliike ja IKL,
AKS, ei-vapaaehtoispohjaiset istunnot muurahaispesässä sekä
tietysti suojeluskuntahengessä ahkerasti pelattu pesäpallo, joka
epäilemättä koulutti Suomen nuorison parempaan
käsikranaatinheittoon, mutta samalla resurssien liki rikollisena
väärinkäyttönä viimeistään tuhosi maan toiveet koskaan päästä
jalkapallon arvokisoihin.
Eräs
vahva kandidaatti 30-luvun kuvaksi on keskustelukirja Pidot
Tornissa,
joka ilmestyi 1937 Gummeruksen kustantamana. Hotelli Tornin
kabinettiin oli koottu vakuuttava keskustelijajoukko, johon
(salanimillä) kuuluivat Esko Aaltonen (Lehtimies),
Martti Haavio (Dosentti),
Helvi Hämäläinen (Pikku
rouva),
Lauri Hakulinen (Kielimies),
Matti Kurjensaari (Radikaali),
Kaarlo Marjanen (Kriitikko), Niilo Mäki (Filosofi), Olavi
Paavolainen (Kulttuurimatkailija), Sakari Pälsi (Suuri
tuntematon),
Jussi Teljo (Pessimisti),
Tatu Vaaskivi (Kirjailija),
Lauri Viljanen (Esteetikko),
Kustaa Vilkuna (Kansatieteilijä),
Kivimies itse nimimerkillä Konservatiivi
sekä
tuolloisen Cajanderin punamultahallituksen sisäministeri Urho
Kekkonen (Herra
ministeri).
Pihvien,
vasikanviillokkien ja kalan, jonka kanssa kulttuuria vihannut
Kulttuurimatkailija
joi punaviiniä, äärellä joukko keskusteli muun muassa
suomalaisesta kansanluonteesta, kulttuurista ja kirjallisuudesta, ja
käydyt kuusi keskustelua kirjoitettiin muistiin pikakirjoituksella.
Lopputuloksen lukeminen tänä päivänä on erittäin antoisa
kokemus, joka korvaamattoman ajankuvan ohella viimeistään avaa
silmät myös sille, miten autuaasti kujalla, kuten nykyään on
tapana sanoa, tulevaisuudenennustajat väkisin ovat jälkipolvien
silmissä, ja kuinka totuuksien ikä on noin 20 vuotta, minkä
keskustelijat itsekin myöntävät.
Poimintoja:
Konservatiivi:
”Suomalainen on tavattoman huono defensiivissä, mikä ilmenee
meidän sotahistoriassamme, jos sitä kylmästi katsotaan. (…)
Mutta se, joka yhdistää suomalaiset ja neekerit (…) on se, että
tämä maanmuokkaus on sittenkin pohjaltaan passiivinen hengen
toiminta, eikä aktiivinen – siis heikompi eikä niin väkevä.”
Kielimies:
”Minä
olisin hyvin kiitollinen, jos minulla olisi vaimo, joka olisi
kasvatettu naisellisten periaatteiden mukaan (…) Naisesta voidaan
saada irti paljon enemmän, jos häntä kasvatetaan alleviivaamalla
niitä puolia, joissa hän voi kehittyä. Alas yhteiskoulut! Lucina
Hagmanin olemassaolo on ollut suuri tappio Suomen kulttuurille.”
Filosofi:
”...olisi tarpeellista tarkemmin tietää, missä suhteessa nämä
käyttäytymisen puolet ovat yleensä keskenään, nimenomaan todeta,
miten paljon verbaalisella ja ilme-alalla esiintyvä niukkuus ja
karuus vaarallisesti patouttaa voimia, jotka sitä helpommin pyrkivät
esiin toista ja tuhoisampaa tietä. Mikä on ollut toisaalta esim.
painin ja puukonkäytön suhde motoorisen ilmaisun ja itsetehostuksen
tyydyttäjänä?”
Lehtimies:
”Englanti, Ranska ja Saksa ja yleensä eurooppalaiset maat ovat
päässeet pahimmasta rikollisuudenasteesta, ja tämä on johtunut
siitä, että siellä on vuosisatojen kuluessa ollut hirvittävän
paljon sisällisiä sotia, jotka ovat vieneet kansan kuona-aineksen.”
Huomioinarvoista
on, että vaikka 30-luvun Suomea näkee usein maalailtavan
kritiikittömäksi Saksan ihailijaksi, keskustelijoiden suhtautuminen
Hitlerin Saksaan on erittäin kriittistä: maata verrataan Perttulan
tylsämielisten kotiin, ja ”uusi saksalainen kulttuuri merkitsee
kaiken inhimillisen kehityksen taaksepäin menoa ainakin sata
vuotta”. Vielä voimakkaampi kritiikki kohdistuu ajan hengessä
tietenkin Neuvostoliittoon eli ”ryssiin”, joita luonnehditaan
masokistisiksi Raskolnikoveiksi. Lisäksi kulttuurin saralla
keskustelijat moittivat liiallista tukeutumista Ruotsiin ja
Skandinaviaan ja toivovat vaikutteita enemmänkin Englannista ja
Ranskasta, minkä lisäksi kouluissa pitäisi ehdottomasti opettaa
enemmän englantia. Latinan suhteen on eriäviä mielipiteitä: onko
sen opettelu paras mahdollinen loogisen ajattelun kehittäjä, vai
ajaisiko tehostettu äidinkielen opiskelu sittenkin saman asian?
Keskustelijat moittivat Suomea myös liian humanistisesti
orientoituneeksi (!) ja toivovat enemmän erilaista tekniikkaa ja
vipstaakiosaamista. Jotain lienee 75 vuodessa kääntynyt ympäri.
Jo
Platonin Pidoista
kumpuavat keskustelukirjat eivät Suomessa suinkaan jääneet tähän,
vaan traditiota on jatkettu aika ajoin. Vuonna 1954 ilmestyi Toiset
pidot tornissa
Kekkosen luottomiehen ja tulevan yleisradion pääjohtajan Eino S.
Revon toimittamana. 1963 ilmestyi puolestaan Pidot
Aulangolla
(toim. Erno Paasilinna), jonka vääränsävyisistä
ulkopolitiikkaosioista presidentti Kekkonen katsoi sillä kertaa
aiheelliseksi ärähtää. Paasilinna toimitti 1972 sarjaan jo
neljännen kirjan Pidot
Suomessa,
ja 2000-luvun alussa kokoonnuttiin 30 vuoden tauon jälkeen, minkä
lopputulos sai ajalleen sopivan nimen Bileet
Tornissa.
Tähän tuoreimpaan keskustelukokoelmaan ottivat osaa muun muassa
historioitsijoille tuttu Jukka Relander, Rosa Meriläinen,
taloustieteilijä Markus Jäntti sekä Teemu ”loppuikänsä se
kissantappaja” Mäki. Aiheina olivat talouden ylivalta,
ideologisuus, media, taide ja keskustelu, sivistys, kasvatus ja
globalisaatio.
Kirjoista
voidaan sanoa, että ne kuvastavat aikaansa, ja nämä viisi teosta
tekevät sitä vielä enemmän kuin kirjat keskimäärin. Toisaalta
,”plus
ça change, plus c'est la même chose”:
1954:
Herra
Tohtori: ”Toinen,
ehkä vieläkin ärsyttävämpi yksipuolisuus, on norsunluutornissa
elävien huippukulttuurin harjoittajien koomillinen kauhu, kun he
havaitsevat, että on olemassa tappelevia Metsäkukkoja, Rovaniemen
markkinafilmejä ja muuta yhtä hirvittävää- - - siis se että
massat, nämä kansan syvät rivit, kulttuurin kannattajat, että ne
hankkivat itselleen oman tasonsa mukaista taidetta, miksei myös
tiedettä Konsta Pylkkäsen tyyliin.”
1963:
Sosiaalipoliitikko:”...varsinkin
hum. kandit ja kumppanit, jotka menevät aivan mitättömillä
tiedoilla lävitse, eivät saa lainkaan henkilökohtaista opetusta
koko korkeakouluaikanaan. (…) Koko sakilla ei ole aavistustakaan
siitä mitä on ajattelu. Sivistyksen pohjana on kuitenkin ajattelu
eikä mikään 'omaksuminen'. (...) Jos te näkisitte niin
kauhistuisitte, mitä tenteissä saattaa tapahtua. Yliopiston
sääntöjen nojalla pitää päästää ihminen niin sanotuksi
maisteriksi, vaikka näkee, ettei pitäisi päästää. Mutta koska
hän tietää määrätyt fakkitiedot, niin sen ulkopuolelta hän saa
olla mitä tahansa.”
1972:
Talouspoliitikko:
”Minä
sanon nyt ne, mitkä Suomessa minusta ovat nyt hyviä asioita. Hapan
ruisleipä, maito, nimenomaan kylmä maito, ja sitten lenkkimakkara.
Näiden lisäksi voisin sanoa: Urho Kaleva Kekkonen. (...) Ei
tarvitse olla kuin kaksi viikkoa ulkomailla, kun rupeaa kaipaamaan
ruisleipää, kylmää maitoa, lenkkimakkaraa ja sitä
ulkopoliittista turvallisuutta, jonka Urho Kaleva Kekkonen on viime
vuosikymmeninä saanut aikaan.”
Postimestari:
”Eläköön
hän ikuisesti.”
Kirjailija:
”Siis
ulkonaisesti Suomi on tänä päivänä kuin Amerikka ja henkiseltä
ilmastoltaan kuin Itä-Saksa.”
2000:
Jukka Relander: ”No hyvä, jos makuasioista ja
mielipidekysymyksistä ei voida keskustella, mistä me sitten
keskustelemme? Faktoista? Voin luetella täältä bussin 65A
lähtöaikoja Helsingistä, ja joku toinen voi vastata luettelemalla
65A:n lähtöaikoja Oulunkylästä. Ehkä ne argumentit sitten
kohtaavat Sörkassa.”
Markus
Jäntti: ”Elitismi on hankala kysymys. On kyseenalaista olla aina
olevinaan, että tietäisi paremmin kuin muut. Sillä asettaa itsensä
naurunalaiseksi. Mutta kaikki, joilla on jotain sanottavaa, ovat
tavallaan elitistejä.”
_______
Kuten
esimerkit toivottavasti osoittavat, nämä kirjat ovat paitsi
äärimmäisen valaisevia, myös hauskoja. Wärmstens empfohlen.
Yrjö
Kivimies (toim.): Pidot
Tornissa
(1937)
Eino
S. Repo (toim.): Toiset
pidot Tornissa
(1954)
Erno
Paasilinna (toim.): Pidot
Aulangolla
(1963)
Erno
Paasilinna (toim.):
Pidot Suomessa
(1972)
Heikki
Valkama (toim.): Bileet
Tornissa
(2002)